داروی دیابت و رشد سلولهای مغزی

داروی رایج دیابت، متفورمین سبب رشد نورونهای جدید در مغز می شود. نتایج این تحقیق در مجله ی (2012, july, 6) cell stem cellبه چاپ رسید. نتایج نشان می دهد که تأثیرات نورونی این دارو بر موشها سبب افزایش هوش این حیوانات نیز می شود.

این کشف قدم بسیار مهمی در درمان تخریب های مغزی نه تنها از طریق سلولهای بنیادی بلکه از طریق تحریک سلولهای موجود در مغز به فعالیت است. به علت استفاده ی گسترده از این دارو در درمان،هیچگونه نگرانی درمورد ایمنی مصرف آن وجود ندارد.

درمطالعات اولیه توسط گروه تحقیقاتی دکتر Millerمسیری بنام aPKC- CBPمورد توجه قرار گرفت. این مسیر نقش اساسی در تعیین مکان و زمان تمایز سلولهای بنیادی عصبی به سلولهای بالغ دارد.

زمانیکه این تحقیقات انجام می شد، گروه دیگری از دانشمندان مسیر دیگری را که در تأثیرات متابولیکی این دارو در سلولهای کبد نقش اساسی دارد، شناسایی کردند.

Millerمی گوید: ما با قرار دادن این دو مسیر در کنار یکدیگر و مقایسه آنها ، نتیجه گیری کردیم که اگر متفورمین سبب فعال شدن مسیر CBPدرکبد (آنطور که آنها می گفتند) شود، شاید بتواند سبب فعال شدن آن مسیر در سلولهای بنیادی مغزی و تشویق آنها به ترمیم تخریب های ایجاد شده در مغز گردد.

شواهد جدید درمغز موش و سلولهای انسان از این ایده حمایت می کند. در موشهای تحت درمان با متفورمین نه تنها تشکیل نورونهای جدید مشاهده گردید بلکه این موشها در آزمون استاندارد یادگیری نسبت به موشهای کنترل موفق تر بودند .مصرف متفورمین در افراد دیابتی سبب بهبود بیماری آلزایمر می شود، قبلاً تصور می شد که به دلیل کنترل بهتر دیابت تأثیرات مغزی نیز دیده می شود. اما نتایج بدست آمده نشان می دهد که متفورمین ممکن است با افزایش ترمیم مغزی سبب بهبود علایم بیماری آلزایمر شود.

میلر می گوید: ما امیدواریم که بتوانیم از متفورمین برای ترمیم مغز افرادی که دچار جراحت مغزی شده اند یا تحت درمان با اشعه برای سرطان هستند، استفا ده کنیم .

منبع : cell stem cell, 6 july 2012 DOI: 10.1016/i .stem. 2012.03.016